Cześć!
Dlaczego nie szanujemy czasu swojego i innych ludzi? To pytanie rezonuje ze mną od tygodnia. Życie w TU i TERAZ ostatnio bardzo weryfikuje, które tematy na artykuły na blogu powinny pojawić się w pierwszej kolejności. Coraz częściej zauważam jak ludzie żyją w pędzie. To ma swoje konsekwencje w roztargnieniu, chaosie i niestety niedoczasie. W dzisiejszym artykule poruszę prawdopodobnie temat tabu jeśli chodzi o zarządzanie sobą w czasie: BRAK SZACUNKU DO CZASU SWOJEGO I INNYCH. Zapraszam Cię do przeczytania poniższego artykułu, z którego dowiesz się:
- Dlaczego brak szacunku do swojego czasu i czasu innych staje się coraz bardziej powszechny?
- Jakie są oznaki, które wskazują, że nie szanujesz czasu swojego i innych?
- Co możesz zrobić, aby szanować bardziej swój i innych czas?
Dlaczego nie szanujemy czasu swojego i innych ludzi?
Czas to najcenniejsza waluta, którą posiadamy. Nie możemy go zachować i zostawić na lepsze czasy. Nie mamy możliwości również go pomnażać. Jedyne co możemy zrobić to wykorzystać go w swoich 100% w zgodzie ze sobą. W dobie niedoczasu, w pędzie, w chaosie i nadmiaru informacji z mediów społecznościowych nasuwa się zatem pytanie: Dlaczego nie szanujemy swojego czasu i czasu innych? Dlaczego zadowalamy się bylejakością usług i wymagamy od kogoś by szanował nas i nasz czas, nie wymagając tego od siebie?
Brak szacunku do czasu swojego i innych staje się coraz bardziej powszechny. Pomyśl: jak często czekasz na spotkanie, na które się umówiłaś z przyjaciółką? Jak często firmy z np. branży budowlanej mają opóźnienia i oddalają termin oddania prac? Jak długo trzeba czekać na odpowiedź na pismo urzędowe, aby załatwić sprawę? Kiedy ostatnio miałaś jakąś wykonaną usługę na czas? Analizując temat braku szacunku do czasu brałam pod uwagę wiele czynników. Dochodzę do wniosku, że brak szacunku do czasu wśród społeczeństwa bierze się z :
-
Życia w pędzie
Fakt, że każdego dnia robimy codziennie czynności automatyczne powoduje, że powoli zatracamy się w zadaniach. Nie zważamy już na to co czujemy, jak oddziałują na nas emocje w danej sytuacji. Nasze życie to ciągły bieg od zadania A do zadania B. Nie planujemy zapasu czasu na nieprzewidziane sytuacje, co powoduje dodatkowy stres. Nie myślimy o swoim czasie jako o zasobie, który posiadamy na określony czas. Traktujemy czas jak gdyby był czymś stałym, niekończącym się. Nie potrafimy zatrzymać się i przeżywać życia w Tu i Teraz. Albo za bardzo rozpamiętujemy co się wydarzyło albo planujemy z góry kolejne 5-10 lat.
-
Przyzwyczajenia się do życia w ciągłym stresie
Ciągły stres nie tylko bezpośrednio wpływa na nasze zdrowie ale również na postrzeganie czasu. Jeśli żyjemy w ciągłym stresie mamy wrażenie, że czas pędzi – a my z nim. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że to my powinniśmy kontrolować czas a nie on nas. Ciągły stres to również trudności w koncentracji, które również utrudniają zarządzanie sobą w czasie.
-
Chaosu i mętliku w głowie spowodowanego natłokiem zadań
Pracując niezależnie czy na etacie czy prowadząc swój biznes mamy zazwyczaj zadania do wykonania przez nas samych. Do tego dochodzi życie prywatne, w którym również są codziennie sprawy do załatwienia. Natłok zadań i obowiązków, które na siebie nakładamy powoduje, że nasz mózg jest praktycznie przez 24h aktywny i gotowy do działania. To jednak powoduje zmęczenie! Nie wiem czy wiesz, ale mózg w ciągu dnia może zużyć nawet ok.20% naszej energii!
-
Braku umiejętności organizacji siebie w czasie
Planowanie i organizacja oraz zarządzanie sobą w czasie to kompetencje jutra. W aktualnym trybie życie i pędzie, którego doświadczamy brak tych umiejętności może być katastrofalna w skutkach. Nie tylko w kwestii atrakcyjności zawodowej na rynku pracy, gdzie każde zadanie sprowadza się do automatyzacji. Brak planowania to marnowanie jedynego wartościowego zasobu, który został nam dany.
-
Braku umiejętności zarządzania zespołem i ich czasem w przypadku stanowisk kierowniczych
umiejętne zarządzanie zespołem, czasem jego pracy oraz przepływem zadań wymaga nie lada uważności, dyscypliny i organizacji. Brak tak ważnych aspektów na stanowiskach kierowniczych powoduje prędzej niż później frustrację i wypalenie zawodowe. Zarówno kierownik, który nie potrafi zorganizować pracy będzie czuł zmęczenie ciągłym gaszeniem pożarów. Tak samo współpracownicy, którzy nie będą mieli jasno określonych zadań będą czuli dyskomfort i stres spowodowany brakiem planu.
-
Zadowalaniu się bylejakością
mam wrażenie, że ta kwestia jest obecna w praktycznie każdym aspekcie życia. Wszystko chcemy mieć szybko, na już, najlepiej bez poświęcania czegokolwiek. Nie zdajemy sobie sprawy, że potrzeba czasu by wypracować schematy zarówno myślenia jak i działania. By np. nauczyć się gry na fortepianie czy zarobić na wakacje marzeń sięgamy po szybkie rozwiązania: pożyczki, czy treści w mediach społecznościowych publikowane przez osoby, które nie są specjalistami w swojej dziedzinie. Bylejakość rządzi naszym czasem.
-
Braku chęci pogłębiania relacji międzyludzkich
nie mamy potrzeby organizacji spotkań rodzinnych czy rozmów z przyjaciółmi. Każdy żyje swoim życiem i każdemu jest dobrze. Nie zważamy jednak na naszą naturę i fakt, że jesteśmy gatunkiem stadnym. Potrzebujemy siebie nawzajem, o czym świetnie opowiada Urszula Dąbrowska w swojej książce pt. „Życie towarzyskie mózgu”. Dodatkowo przez brak pogłębiania relacji nasze poczucie szacunku do drugiej osoby jak i do jego czasu spada. Jest nam obojętne czy ktoś czeka na nas, gdy się spóźniamy. Jednak zauważ jaka jest Twoja reakcja gdy Ciebie ktoś wystawia do wiatru? Jakie towarzyszą Ci emocje?
-
Braku umiejętności delegowania zadań i asertywnej postawy w relacjach międzyludzkich
zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym kwestia delegowania zadań i postawa asertywna idą ze sobą w parze. Jeśli nie potrafimy odmówić w pracy np. kolejnego zadania, zazwyczaj kończy się to zostawaniem na nadgodzinach. Delegowanie zadań jest również kluczowe dla naszego czasu dla siebie. Będąc typową „matką Polką” zrobimy wszystko same i najlepiej. Brak szacunku do swojego czasu dla siebie i postawienia granic co do wykonywanych obowiązków domowych ma niestety jeszcze jedno podłoże. Może i czujemy, że ogarniamy wszystko ale prędzej czy później organizm powie STOP. Nie jesteśmy bowiem robotami, a jeśli tak chcemy się traktować to wyobraź sobie, że codziennie jesteś aktywna. Na jak długo starczy Ci baterii?
5 oznak, że nie szanujesz czasu swojego i innych:
Spóźniasz się
Ile razy zdarzyło Ci się spóźnić na spotkanie? W karierze zawodowej spóźnianie się na np. rozmowę rekrutacyjną czy do pracy jest mało profesjonalnym podejściem. Pierwsze wrażenie zawsze zostaje w pamięci – jeśli chcesz by zapamiętano Cię jako osobę skrupulatną, profesjonalną i taką, której można powierzyć zadania – nie spóźniaj się. Podobne podejście jest w życiu prywatnym. Jeśli spóźnisz się na spotkanie z przyjaciółką czy bliskimi raz – prawdopodobnie zostanie Ci to wybaczone. Jeśli natomiast spóźnianie się jest Twoim hobby, ludzie z Twojego otoczenia mogą czuć dyskomfort czekając na Ciebie. Może dojść również do takiej sytuacji, że po prostu w pewnym momencie ludzie na spotkania z Tobą również będą się spóźniać – bo przecież i tak wiedzą, że trzeba na Ciebie czekać.
Zaglądasz w telefon/piszesz sms-y/ prowadzisz rozmowy telefoniczne z innymi podczas zaplanowanych spotkań
Podczas spotkania, o którym wiedziałaś wcześniej prowadzenie rozmów telefonicznych czy pisanie sms-ów jest oznaką tego, że nie zależy Ci na spotkaniu z drugą osobą. Oczywiście zdarzają się sytuacje awaryjne, kiedy konieczne jest sięgnięcie po telefon. Jeśli coś takiego się zdarzy po prostu przeproś i wyjdź na chwilę ze spotkania. Tym sposobem nie będziesz zakłócać rozmowy innym oraz sama będziesz w spokoju mogła zająć się ważnym telefonem.
Odwołujesz spotkania na ostatnią chwilę
Na porządku dziennym zdarzają się sytuacje, gdy psychologowie/ trenerzy/ korepetytorzy/ coachowie czy osoby z branż, w których główne usługi opierają się na kontakcie 1:1 – otrzymują 15-20 minut przed spotkaniem informacje, że sesja nie dojdzie do skutku. Jest to na tyle duża skala, że praktycznie większość ze specjalistów zabezpiecza się regulaminami i zasadami współpracy. Również, ze względu na szacunek do swojego czasu pracy mam stworzone Zasady współpracy, w których opisane jest m.in co się dzieje z pieniędzmi w przypadku nieodwołania sesji w terminie. Jeśli rezerwujesz wizytę u kosmetyczki, sesję 1:1 czy zajęcia indywidualne z j.angielskiego powinnaś wiedzieć, że każdy ze specjalistów ma określony harmonogram pracy. Dodatkowo odwołując spotkanie na ostatnią chwilę tworzysz tzw. wolny przebieg, czyli czas w którym dana osoba przez Ciebie nie może wykonywać swojej pracy i nie zarabia. W życiu prywatnym odwoływanie spotkań na ostatnią chwilę również jest oznaką, że nie liczysz się z drugą osobą. Jeśli nie wydarzyło się nic nagłego, a Tobie się po prostu nie chce spotkać – daj znać wcześniej znać osobie, z którą się umawiałaś. To pozwoli jej zweryfikować plany na dany dzień, a Ty nie będziesz mieć poczucia, że wystawiłaś kogoś do wiatru. No chyba, że jest Ci to obojętne 😉
Nie planujesz zadań i nie delegujesz pracy w zespole
Kwestia planowania zadań wiąże się zarówno z brakiem szacunku do swojego czasu jak i do czasu pracy zespołu. Jeśli świadomie nie planujesz – popełniasz ogromny błąd! Organizacja pracy bowiem jest jedną z ważniejszych umiejętności, które są weryfikowane na stanowiskach kierowniczych (i nie tylko!) Wyobraź sobie: Przychodzisz do biura i Twój zespół błąka się po kątach, robota nie idzie i nikt nie wie co ma robić. To Twoim głównym obowiązkiem jako kierownika jest przekazanie informacji: co jest do zrobienia, na kiedy, kto ma się zająć daną czynnością. Na tej podstawie i jasnej komunikacji możesz oczekiwać rezultatów i monitorować przepływ pracy. Jeśli jesteś pracownicą – Twoim obowiązkiem za to jest zapoznać się z zadaniami, rozplanować pracę własną i realizować zadanie po zadaniu. Jeśli czegoś nie wiesz bądź nie rozumiesz – pytaj, nie zostawiaj niejasności i nie tłumacz się potem, że czegoś nie zrozumiałaś. Szanowanie czasu w pracy i optymalizacja zadań jest kluczowa do tego, by zespół dobrze funkcjonował. A jeśli chcesz, aby Twój zespół działał efektywnie i z przyjemnością wykonywał swoją pracę polecam Ci Monday.com – aplikację, która zamieni Twoją pracę i przepływ zadań w czystą przyjemność organizacji i planowania!
Nie odpowiadasz na wiadomości w ważnych kwestiach w ustalonym terminie
Wyobraź sobie: Dostałaś wiadomość, że do dnia X masz podesłać ważny raport, który będzie omawiany na spotkaniu Zarządu. Tę wiadomość otrzymałaś 2 tygodnie wcześniej, ale nie jesteś na bieżąco ze swoją skrzynką mailową (albo co gorsza praktycznie do niej nie zaglądasz). Tydzień przed dniem X otrzymujesz wiadomość, by podesłać zarys raportu do wglądu. A Ty sobie myślisz: „Ale jaki raport?” Okazuje się, że przez natłok niepotrzebnych i niepogrupowanych maili przeoczyłaś wiadomość o zadaniu. Zamiast 2 tygodni masz zaledwie tydzień do tego by wywiązać się z zadania. w tej sytuacji nie tylko okazujesz brak szacunku do swojego czasu – zapewne będzie konieczne, byś weekend spędziła w pracy zamiast na odpoczynku. Okazujesz również brak szacunku do czasu pracy przełożonego – bowiem, przez Twoją nieuwagę druga osoba nie mogła wykonać swojego zadania i sprawdzić raportu. Dla obojga jest to dodatkowo sytuacja stresująca. Czy można byłoby tego uniknąć? Jak najbardziej.
Co możesz zrobić, aby szanować bardziej swój i innych czas?
Jeśli zauważyłaś u siebie którąkolwiek z oznak braku szacunku do czasu swojego czy innych – warto byś pomyślała o zmianie swojego schematu działania. Poniżej przedstawiam Ci kilka tipów, które sama stosuję. Dzięki temu wiem, że nie tylko nie zaniedbuję swojego czasu ale też szanuję czas innych. Jakie to tipy?
-
Planuję ważne spotkania z miesięcznym wyprzedzeniem
jeśli mam ustalony plan na konkretny miesiąc oraz cele, które chcę zrealizować trzymam się tego. Najważniejsze spotkania zawsze potwierdzam – w tej kwestii szanuję swój czas, gdyby okazało się, że ustalony wcześniej termin nie pasuje drugiej osobie.
-
Na spotkaniu włączam tryb samolotowy i chowam telefon
czy w kwestii spotkań on-line czy na żywo, jeśli z kimś się widzę staram się być z tą osobą Tu i Teraz. Tryb samolotowy pozwala mi odłączyć się od wszelkich powiadomień i chęci zerknięcia w telefon. Dodatkowo dzięki temu jestem bardziej skupiona na rozmowie czy pracy.
-
Robię burzę mózgów i deleguję jeśli to możliwe zadania
na początku planowania robię burzę mózgów i spisuję wszystkie zadania, które przychodzą mi na myśl. Następnie je grupuję na np. działania związane z reklamą, działania księgowe, marketing. Dopiero po tym etapie przechodzę do automatyzacji. Jestem zwolenniczką tego by pracę specjalistów oddawać właśnie takim osobom czy firmom. I kwestia finansów i kosztów wchodzi oczywiście w grę, jednak w tym przypadku wyliczam koszty na podstawie własnej stawki godzinowej i podejmuję decyzję co jest dla mnie bardziej opłacalne: uczenie się nowej umiejętności czy przeprowadzanie swoich usług, na których się znam.
- Wychodzę wcześniej z domu
Nie lubię się spóźniać i nie lubię gdy ludzie się spóźniają. Dlatego zazwyczaj gdy mam zaplanowane spotkanie wychodzę z domu ok.1h wcześniej, aby mieć czas na dojazd, na nieprzewidziane utrudnienia w ruchu, korki, nagłe sytuacje. To pozwala mi być spokojną w sytuacjach nieprzewidzianych. Wiem bowiem, że mam na tyle duży zapas czasu, że nie powinnam się spóźnić.
-
Czyszczę skrzynkę na bieżąco i stosuję etykiety
Aby być na bieżąco z wiadomościami od klientek, z firmami współpracującym mam swój rytuał. Codziennie rano sprawdzam skrzynkę. W pierwszej kolejności odpowiadam na wszystkie wiadomości, których odpowiedzi mogę udzielić w 2 minuty. Kolejne są wiadomości, które wymagają uwagi. Newslettery, do których jestem zapisana traktuję jeśli chodzi o biznes i informacje o wydarzeniach. Newslettery do poczytania w wolnej chwili etykietuję i zostawiam jako nieodebrane. Wszystkie wiadomości, które zostawiam w skrzynce etykietuję a następnie przenoszę do odpowiednich folderów. Dzięki temu na głównej skrzynce mam nie więcej niż 30 wiadomości codziennie. To pozwala mi utrzymać porządek zarówno na poczcie jak i w głowie 😉 I przy okazji mam pewność, że nie zapomnę odpowiedzieć na jakąkolwiek wiadomość.
To tylko niektóre sposoby, które w moim przypadku pozwalają mi szanować czas swój i innych. Jestem ciekawa Twoich obserwacji po przeczytaniu tego artykułu! Jak myślisz: Dlaczego nie szanujemy czasu swojego i innych? Może masz jakieś inne obserwacje? Daj mi znać w komentarzu czy oznaki braku szacunku do swojego czasu i czasu innych są dla Ciebie znajome i jakie masz sposoby na to, by z nimi działać?
Na koniec:
Mam nadzieję, że ten post jest dla Ciebie wartościowy! Jeśli chcesz być na bieżąco z artykułami, poradami i tipami, które publikuję zapisz się do mojego newslettera. Dzięki temu jako pierwsza dowiesz się o nowościach w Wytwórni Czasu oraz najnowszych wpisach!
Zapraszam Cię również do obserwowania moich profili w mediach społecznościowych, aby być na bieżąco! Tam publikuję jeszcze więcej treści edukacyjnych. Możesz mnie znaleźć na Instagramie lub Facebooku.
Z troską,
a